تبلیغات و مسٔولیت اجتماعی( CSR)

 

سازمان ها را نمی‌توان صرفا یک واحد اقتصادی به حساب آورد زیرا که در شرایط گوناگون اقتصادی بر جامعه تاثیر می‌گذارند برای مثال می‌توانند در شرایط بد اقتصادی باعث بالا بردن نرخ بهره، رانت، وعدم شفافیت در اجتماع شوند، سازمانها را می‌توان از زوایای متفاوتی بررسی کرد زیرا فرهنگ سازمانها بر رفاه و فرهنگ جامعه تاثیر گذار است، در چند سال اخیر به ویژه در کشورهای صنعتی تغییراتی درقوانین سازمانها ایجاد شد زیرا بحث‌های مهمی در مورد نقش تجارت‌های بزرگ در دموکراسی و توسعه مطرح شده که بیان کننده این مهم است که تجارت ها در ساختار نظام اجتماعی نقش مهمی دارد.

كمیسیون اروپایی سال 2005 را به عنوان سال مسئولیت اجتماعی شركت‌های كشورهای اتحادیه اروپا نامگذاری كرد. علاوه بر این اعضای اتحادیه خود گام‌های بلندی در تاكید بر این موضوع و ترویج آن برداشته‌اند. به طور مثال دولت انگلیس در داخل دپارتمان تجارت و صنعت، نماینده (وزیر) مسئولیت اجتماعی شركت ها را رسماً معرفی كرده است. همین طور فرانسه شركت‌ها را ملزم کرد كه اثرات اجتماعی و زیست محیطی فعالیت های خود را در برنامه سالانه مندرج كنند یا هلند با حمایت از طرح های مالی برای شركت‌های بزرگ در حال تطابق با مقررات سازمان توسعه صنعتی ملل متحد است. همچنین دولت دانمارك مركز مطالعاتی كپنهاك را پایه گذاری كرد كه بر روی CSR متمركز شد.(عصر مدیدیت،1386)

مسٔولیت اجتماعی و تعهد به توسعه پایدار جامعه و انجام مسٔولانه وظایف اجتماعی در ایجاد اعتبار برای شرکت‌ها لازم است و تصویر بهتری ازشرکت‌ها درمیان مصرف کنندگان و ذی‌نفعان ایجاد می‌کند و توجه به مسٔوولیت اجتماعی برای شرکت‌ها می‌تواند یک استراتژی ارزش‌‌آفرین واقعی در نظر گرفته شود. شرکت‌ها با توجه به شخصیت و فعالیت های خود در زمان بازارسنجی می‌توانند به این نکته دست پیدا کنند که چگونه مسٔولیت اجتماعی خود را به بهترین نحو به انجام برسانند.

در تبلیغات مسٔولیت اجتماعی، برندها معمولا مواردی همانند حمایت از محیط زیست، حمایت از زنان و کودکان، حقوق حیوانات، تحریم خشونت و... را مد نظر قرار می‌دهند البته با تناسب با محصول تولید شده یا شخصیت برند اما این تا زمانی خوب است که آنها درباره نحوه یاری‌رسانی خود صادق باشند. به گفته کریس مور در کتاب “اخلاق در تبلیغات”، ۸۰ درصد از آمریکایی‌ها بیشتر مایل به حمایت از شرکت‌هایی هستند که در پدیده‌ها و عوامل اجتماعی مشارکت می‌کنند. پرداختن به مسٔولیت اجتماعی باعث افزایش ارزش برند در بین مشتریان و افراد جامعه می شود. شرکت‌ها و سازمان ها باید با تلاش بیشتر در زمینه فعالیت‌های مبتنی بر مسٔولیت اجتماعی، نگرش اخلاقی مثبتی را در ذهن مشتریان خود ایجاد نمایند. آنها می توانند با تعهد به اصول اخلاقی- اجتماعی و انسانی در راستای توجه به نظام مسٔولیت اجتماعی، تصویر بهتری از خدمات خود ارائه نموده و تداعی برند مثبتی را از نام و لوگوی خود در اذهان مردم بگنجانند.  

 

نظر خود را بنویسید

  • هنوز نظری برای این پست ارسال نشده است. اولین نظر را شما ارسال کنید!

نظر خود را بنویسید