تفاوت سلبریتی مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ

در دهه­‌های گذشته، افراد مشهور و سلبریتی­‌ها محصولات را تبلیغ می‌­کردند و بر تصمیمات خرید مصرف­‌کنندگان تأثیر می­‌گذاشتند. اما در چند سال اخیر، بسیاری از برندها به سمت بازاریابی افراد تأثیرگذار یا اینفلوئنسر روی آورده‌­اند. در واقع، اینفلوئنسر مارکتینگ آنقدر محبوب شده است که در سال 2021 یک صنعت 13.8 میلیارد دلاری بوده است. اما دقیقاً چه تفاوتی بین جذب سلبریتی‌­ها برای تبلیغ محصول و همکاری با اینفلوئنسرها در رسانه‌­های اجتماعی وجود دارد؟ و چرا اینفلوئنسر مارکتینگ در رسانه­‌های اجتماعی بسیار بهتر از سلبریتی مارکتینگ در نظر گرفته می­‌شود؟در این مقاله قصد داریم به بررسی تفاوت سلبریتی مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ بپردازیم:

قبل از بحث بیشتر در مورد هر دو مفهوم، باید بدانید که تفاوت واقعی بین این دو نوع بازاریابی چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ از تبلیغات دهان به دهان برای تبلیغ برند در رسانه­‌های اجتماعی استفاده می­‌کند. به این صورت که اینفلوئنسرها در پست خود با استفاده از تصاویر و ویدیوهای مربوط به برند در افراد اعتماد ایجاد می­‌کنند. اگر تعداد زیادی دنبال کننده برای آن اینفلوئنسر وجود داشته باشد، برخی از آن‌­ها محصول را امتحان می­‌کنند تا بدانند چرا آن را توصیه می‌­کنند.

سلبریتی مارکتینگ از افراد مشهور به عنوان حامیان برند استفاده می­‌کند. در واقع سلبریتی مارکتینگ تاکتیکی است که در آن یک فرد مشهور استفاده از یک محصول را تایید می­‌کند. این شخص مشهور ممکن است یک بازیگر، نوازنده، ورزشکار، سیاست‌مدار سابق یا یک شخصیت کارتونی باشد.

هر دو استراتژی برای تأثیرگذاری بر مصرف‌کنندگان و وادار کردن آن‌­ها به خرید محصول استفاده می‌­شود. اما روشی که هر دوی آن­‌ها کار خود را انجام می‌دهند متفاوت است. برند باید تصمیم بگیرد که به کدام استراتژی نیاز دارد تا محصول خود را برای فروش بیشتر تطبیق دهد.

 

 

تفاوت سلبریتی مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ:

 

در اینجا چند تفاوت مهم وجود دارد که می‌توانیم به آن­‌ها اشاره کنیم:

1.اینفلوئنسرها متخصص هستند:

سلبریتی‌­ها لزوماً نباید در نوع محصولاتی که تبلیغ می­‌کنند متخصص باشند، اما اینفلوئنسرها افرادی هستند که دانش عمیقی از جایگاهی که در آن در حال کار هستند دارند. برای مثال بلاگرهای زیبایی می‌­توانند مروج برندهای آرایشی باشند و انفلئونسرهای غذا می‌­توانند رستوران­‌ها را با نفوذ خود در بین دنبال‌کنندگان‌شان تبلیغ کنند.

با این شرایط پس، چرا تأیید و تبلیغ یک سلبریتی هنوز نتایج خوبی برای برندها ایجاد می­‌کند؟

چون جذابیت توده‌ای دارند و میلیون‌ها طرفدار به آن‌ها نگاه می‌کنند و شاید مایل باشند هر چیزی را که تایید می‌کنند امتحان کنند.

2.اینفلوئنسرها می‌توانند محتوای جذاب تولید کنند:

اینفلوئنسرها قدرت ایجاد محتوایی را دارند که بتواند مشتریان خود را درگیر کند. آن­‌ها با فالوئرهای خود در تعامل هستند و می­‌دانند که چه می­‌خواهند. اینفلوئنسرها خصوصا در شبکه­‌های اجتماعی محتوایی را ایجاد می­‌کنند که باعث جذب مخاطب می‌­شود.

اما در مورد تبلیغ از طریق سلبریتی­‌ها، برند یا آژانس بازاریابی ایده و داستانی برای تبلیغ محصول ارائه می­‌دهد که افراد مشهور فقط نقش خود را ایفا می­‌کنند. به عبارت دیگر، تبلیغ یک سلبریتی ممکن است چهره کمپین باشد، نه مغز پشت آن.

3. اینفلوئنسرها می­‌توانند با مخاطبین خود تعامل داشته باشند:

یکی دیگر از تفاوت­‌های مهم بین سلبریتی مارکتینگ و اینفلوئنسر مارکتینگ این است که افراد مشهور هنگام تبلیغ یک نام تجاری اصلاً با طرفداران خود ارتباط ندارند. تنها راه تعامل با آن‌­ها از طریق تلویزیون یا سایر پلتفرم‌هایی است که تبلیغ آن‌­ها در آن منتشر می‌شود. بنابراین می­‌توان گفت که این یک ارتباط یک طرفه است در حالی که اینفلوئنسرها می‌­توانند با فالوئرهای خود ارتباط دو طرفه داشته باشند و تمایل دارند تا در میان مخاطبان رسانه‌­های اجتماعی و بازار هدف خود، الهام بخش باشند.

در واقع اینفلوئنسرها این توانایی را دارند که با فالوئرهای شبکه‌­های اجتماعی خود گفتگو کنند.

4.افراد مشهور می‌توانند دسترسی یک محصول را بهبود بخشند:

سلبریتی‌ها مخاطبانی از مناطق مختلف جغرافیایی دارند. آن­‌ها می­‌توانند بر تصمیم خرید گروه بزرگی از مردم از سراسر جهان تأثیر بگذارند. افراد مشهور به دلیل شهرت خود در هر زمینه‌­ای می­‌توانند فالوئرهای زیادی در سراسر جهان داشته باشند. اما اینفلوئنسرها ممکن است در حوزه کاری خود محبوبیت داشته باشند نه در میان حوزه­‌های دیگر. برای مثال کسی که در مورد محصولات مد می‌­نویسد نمی‌تواند بازی‌ها را تبلیغ کند. به این ترتیب، فالوئرهای آن­‌ها به یک جایگاه خاص محدود می‌­شود و این برای تبلیغ محصول برای مخاطبان انبوه مفید نیست.

 

 

مزایا و معایب سلبریتی مارکتینگ:

 

مزایا:

1.نفوذ:

سلبریتی‌­ها می‌­توانند با شهرت، ظاهر و سایر مهارت‌­های خود بر طیف وسیعی از مخاطبان تأثیر بگذارند. برندها می­‌توانند از این مهارت‌­ها برای تبلیغ برند و افزایش فروش خود استفاده کنند.

2.پذیرش گسترده:

میلیون‌ها نفر هستند که کورکورانه این افراد مشهور را دنبال می­‌کنند. جذابیت جهانی آن‌­ها می­‌تواند برندها را در سراسر جهان محبوب کند.

3.تطبیق پذیری:

اینفلوئنسر مارکتینگ این پتانسیل را دارد که از طریق پلتفرم‌­های رسانه­‌های اجتماعی به مخاطبان زیادی دست یابد. حمایت سلبریتی‌ها نیز در حال گسترش است و راه‌های جدیدی برای دستیابی به فالوئرهای خود از طریق کانال‌­های رسانه‌ای اجتماعی مختلف به جز تلویزیون و رادیو پیدا می­‌کند.

معایب:

1.هزینه بالا:

تبلیغ از طریق افراد مشهور بسیار گران است. کسب و کارها باید سالانه مبلغ زیادی را به عنوان پاداش پرداخت کنند که برندهای کوچک توانایی پرداخت این مقدار پول را ندارند و اینفلوئنسر مارکتینگ را انتخاب می­‌کنند.

2.ریسک بالا:

تبلیغ از طریق افراد مشهور بسیار پر ریسک است. برندها باید در انتخاب افراد مشهور دقت بیشتری داشته باشند، زیرا ممکن است در مواردی سلبریتی­‌ها بدرفتاری کنند و تبلیغ و تایید برند را نیمه کاره رها کنند.

 

مزایا و معایب اینفلوئنسر مارکتینگ:

 

مزایا:

1.مهارت تولید محتوای هدفمند:

اینفلوئنسرها مهارت ایجاد یک پست هدفمند برای یک مخاطب خاص را دارند. هنگام تبلیغ از طریق اینفلوئنسرها، باید توجه داشته باشید که آن­‌ها باید مهارت قانع کردن افراد را از طریق پست خود داشته باشند.

2.مهارت خلاقیت:

اینفلوئنسرها مهارت ایجاد محتوای جذاب برای مخاطبان خود را خواهند داشت. آن­‌ها می­‌توانند با تحقیق در مورد آنچه که می­‌خواهند تبلیغ کنند، محتوای انحصاری برای مخاطبان خود ایجاد کنند.

3.قابل اعتماد:

اینفلوئنسرها در صنعت خود متخصص هستند. بنابراین، برخلاف افراد مشهور، دانش عمیقی از نوع برندی که تبلیغ می­‌کنند، دارند و می‌توانند محصول را به دنبال‌کنندگان خود پیشنهاد داده و اعتبار بیشتری را برای محصول در بین مشتریان ایجاد کنند.

معایب :

1.هنوز در حال آزمایش:

این حوزه، حوزه جدیدی از بازاریابی است که هنوز در مرحله آزمایشی خود است. هیچ قابلیت پیش بینی برای این نوع بازاریابی وجود ندارد.

2.پیدا کردن اینفلوئنسر مناسب:

یافتن اینفلوئنسر مناسب برای تبلیغ برند کار سختی است و پیدا کردن کسی که بتواند واقعاً برای برند شما کار کند و آن را موفق کند بسیار سخت است.

 

نتیجه­‌گیری:

این مقاله به شما ایده‌­ای از هر دو استراتژی می­‌دهد. فکر نکنید که اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب و کار شما بهترین است زیرا افراد مشهور نیز این قدرت را دارند که بر تصمیم خرید مردم تأثیر بگذارند. اینفلوئنسر مارکتینگ یک روش نوظهور است که در بین بازاریابان رواج یافته است. برای ایجاد اعتماد در مورد محصول خود در بین مشتریان، می‌توانید اینفلوئنسر مارکتینگ را امتحان کنید. توجه داشته باشید که در حال حاضر مصرف‌کنندگان از تبلیغات خسته شده‌­اند بنابراین، جلب توجه آن­‌ها به تبلیغات برند شما بسیار دشوار است. تبلیغات شخصی‌سازی ‌شده‌تری ایجاد کنید که بتواند برای محصولات شما اعتماد ایجاد کند یا اینفلوئنسرهایی را بیابد که می‌توانند افراد را در مورد کیفیت محصول شما متقاعد کنند.

بنابراین نوع استراتژی بازاریابی که می­توانید انتخاب کنید به هدف کسب و کار و همچنین بودجه شما بستگی دارد.

نظر خود را بنویسید

  • هنوز نظری برای این پست ارسال نشده است. اولین نظر را شما ارسال کنید!

نظر خود را بنویسید