تبلیغات تجاری چیست؟

تبلیغات تجاری چیست؟ ابعاد مهم آن کدامست؟ تعریف معمول تبلیغات تجاری، مشتمل بر شش عنصراست.

تبلیغات شکل پولی ارتباطات است، گر چه بعضی اشکال تبلیغاتی نظیر خدمات عمومی از زمان و مکان اختصاص یافته به خود استفاده می‌کنند. نه تنها برای پیام، پول پرداخت می‌شود بلکه حامی مالی آن نیز مشخص است. اگر چه اغلب تبلیغ‌کنندگان سعی می‌کنند مصرف‌کنندگان را برای انجام‌دادن کاری قانع کنند یا تحت تأثیر قرار دهند، اما در بعضی موارد، نکته‌ی موجود در پیام آن است که فقط مصرف‌کنندگان را از وجود محصول یا شرکت با خبر کنند. یک پیام از طریق انواع گوناگون رسانه‌های جمعی، فرستاده می‌شود و به طیف وسیعی از مصرف‌کنندگان بالقوه می رسد. از آنجا که تبلیغات، شکلی از ارتباطات جمعی است، به همین دلیل غیر شخصی است. پس، تعریفی از تبلیغات تجاری، شامل همه‌ی آن شش مشخصه خواهد بود.تبلیغات تجاری شکلی از ارتباط غیر شخصی است که در ازای پرداخت پول به وسیله‌ی یک حامی مالی مشخص با استفاده از رسانه‌های گروهی، برای ترغیب مخاطب یا تأثیرگذاری بر او صورت می‌گیرد.در یک جهان آرمانی، هر سازنده‌ی کالایی قادر خواهد بود با هر مصرف‌کننده درباره‌ی محصول یا خدمت ارائه شده برای فروش به صورت رو در رو صحبت کند. فروش شخصی به این فکر جامه‌ی عمل می‌پوشاند، اما بسیار گران تمام می‌شود. این کار از طریق تلفن کردن نیز امکان‌پذیر است؛ اما هر تلفن نیز هزینه‌ای در بر دارد. فروشندگان کالا یا خدمات، با استفاده از رسانه‌های جمعی برای انتقال پیامشان، از صرف هزینه‌های هنگفت برای تماس شخصی اجتناب می‌کنند. در این مورد، هزینه‌هایی برای خرید وقت در رسانه‌های پخشی و فضا در رسانه‌های چاپی و یا در صفحات وب صرف می‌شود تا پیام‌ها به وسیله‌ی این رسانه‌ها به تعداد انبوهی از مردم برسد.  شاید مبلغ زیاد به نظر برسد، اما وقتی ملاحظه کنید که تبلیغ‌کنندگان به بیش از یکصد میلیون نفر از مردم دسترسی پیدا می‌کنند، این مبلغ، هزینه‌ی فوق العاده‌ای نخواهد بود.

اقسام تبلیغات

تبلیغات نام تجاری

قابل مشاهده‌ ترین نوع تبلیغات، تبلیغات ملی مصرف‌کننده است. نام دیگر آن تبلیغات نام تجاری است. این نوع تبلیغات بر توسعه‌ی هویت و تصویر بلند‌مدت یک نام تجاری متمرکز است. تبلیغات نام تجاری سعی می‌کند تا تصویری برجسته از نام تجاری یک محصول ارائه کند.

تبلیغات خرده‌فروش

در مقابل، تبلیغات خرده‌فروش است که به محل کسب مربوط می‌شود. پیام تبلیغاتی، محصولاتی را که در محل قابل دسترس است معرفی می‌کند، داد و ستد در محل کسب را تشویق می‌کند و می‌کوشد تا تصویر متمایزی برای محل کسب ایجاد کند. تبلیغات خرده‌فروش بر قیمت، در دسترس بودن، مکان و ساعات کار، تأکید دارد.

تبلیغات سیاسی

این نوع از تبلیغات را سیاستمداران به کار می برند تا مردم را متقاعد کنند که به آنان رأی دهند.

تبلیغات کتاب راهنما

نوع دیگر تبلیغات، کتاب راهنما است، زیرا مردم برای آن که بدانند چگونه کالا یا خدمتی را بخرند به آن مراجعه می کنند. بهترین شکل شناخته شده از تبلیغات کتاب راهنما، کتاب زرد است.

تبلیغات پاسخ – مستقیم

این نوع تبلیغات ممکن است از هر وسیله‌ی تبلیغی و از جمله پست مستقیم استفاده کند، اما پیام آن با پیام تبلیغات ملی و خرده‌فروش که در آن، مستقیماً فروش کالایی را تشویق می‌کنند، متفاوت است.

تبلیغات کسب و کار به کسب و کار شغل به شغل

این تبلیغات شامل پیام‌های معطوف به خرده‌فروشان،عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان است، تبلیغات شغلی در نشریات شغلی و روزنامه‌های حرفه‌ای دیده می‌شود

تبلیغات مؤسسه ای/نهادی

نام دیگر آن تبلیغات برای شرکت است. تأکید این پیام‌ها بر ایجاد یک هویت برای مؤسسه یا نفوذ و غلبه یافتن بر عموم بر اساس دیدگاه سازمان است.

تبلیغات  خدمات عمومی

به پیام‌هایی با آرمان‌های نیکو، مانند رانندگی نکردن در حال مستی یا جلوگیری از بدرفتاری با کودکان، مربوط می‌شود. این تبلیغات را مؤسسات تبلیغی حرفه‌ای به طور رایگان تهیه می‌کند. و رسانه‌ها بابت آن هزینه‌ای دریافت نمی‌کنند.

تبلیغات تعاملی

هر یک از مصرف‌کنندگانی که دسترسی به کامپیوتر و اینترنت داشته باشد می‌تواند از تبلیغات تعاملی  بهره‌مند شود. آگهی‌ها از طریق صفحات‌وب و دیگر فنون و امکانات اینترنتی دریافت میگردد.

منبع:مکتب سرا

نظر خود را بنویسید

  • هنوز نظری برای این پست ارسال نشده است. اولین نظر را شما ارسال کنید!

نظر خود را بنویسید