اندازه‌گیری اثربخشی تبلیغات آفلاین با ابزارهای آنلاین


یکی از راه‌های اندازه‌گیری و افزایش تاثیر تبلیغات آفلاین، افزایش تعامل آنلاین با مخاطب است. اما چگونه می‌توان از طریق تبلیغات آفلاین تعاملات آنلاین را افزایش داد؟
برای این کار روش‌ها و ابزارهایی وجود دارد که در واقع پل ارتباطی بین دنیای فیزیکی و دنیای مجازی محسوب می‌شوند و با استفاده از آن‌ها می‌توان به سادگی مخاطب را به دنیای آنلاین انتقال داد و از این طریق تاثیر تبلیغات آفلاین را سنجید. برخی از این روش‌ها عبارت اند از:


1. QR کد

2. هشتگ

3. SMS کد

4. USSD کد

 
اندازه گیری اثربخشی بیلبورد

 

QR کد:

کیو آر کد (QR کد) در واقع کد پاسخ سریع است. این کد یک بارکد دوبعدی است که به وسیله گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های اختصاصی اسکن، شناسایی و خوانده می‌شود و سپس به صورت مستقیم به یک وب‌سایت،  اپلیکیشن، ایمیل، شماره تماس، شبکه‌های اجتماعی و غیره لینک می‌شود. از این طریق اطلاعات مربوط به برند، محصول و تبلیغات رسانه‌ای شما در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.
از آنجایی که امروزه هر کسی یک دستگاه هوشمند دارد، اکثر مخاطبان می‌توانند به راحتی QR کد را شناسایی کرده و از آن استفاده کنند. این کدها را می‌توان بر روی هر رسانه چاپ کرد: آگهی‌، کوپن، بیلبورد، ایستگاه‌های اتوبوس، بسته‌بندی محصول یا حتی روی تابلوهای دیجیتالی و... . در واقع جایی که شما می‌توانید از QR کد استفاده ‌کنید تنها به وسیله تخیل شما محدود شده‌است!  
این کدها به شما این امکان را می‌دهد که افراد را از هر رسانه آفلاینی که روی آن تبلیغات انجام می‌دهید به هر محتوای دیجیتال مثل شبکه‌های اجتماعی، وبسایت و ایمیل برند خود پیوند دهید و با استفاده از پلت‌فرم‌های مناسب این کاربران را کنترل کرده و اطلاعات ارزشمندی از آن‌ها به دست آورید. این اطلاعات در واقع میزان اثرگذاری تبلیغات آفلاین شما را نیز مشخص می‌کند، مانند مشخص شدن محل تبلیغی که بهترین یا بیشترین خریداران از آنجا می‌آیند یا مشخص شدن پیام تبلیغاتی که منجر به تعامل بالای مشتری و برقراری ارتباط از طرف او شده‌است. بهتر است برای استفاده از QR کد به افراد پاداش دهید تا آن‌ها سریع‌تر وارد قیف بازاریابی دیجیتالی شما شوند.

هشتگ:
هشتگ کلمه یا عبارتی است که در کنار علامت  (#)  قرار می‌گیرد و عموما در شبکه‌های اجتماعی کاربرد دارد. هر عبارتی که به این شکل نوشته شود به صورت دسته‌بندی‌شده در می‌آید و به یک متا تگ در شبکه‌های اجتماعی تبدیل می‌شود. به این صورت همه پست‌ها و نوشته‌هایی که از این هشتگ استفاده کنند با یک کلیک به صورت یک‌جا قابل دسترسی هستند. از هشتگ‌ها می‌توان برای معرفی کسب‌وکارها و کمپین‌های رسانه‌ای براساس مکان، آمار، برند و محصول استفاده کرد تا از این طریق مخاطبین و مشتریان در کمپین‌ها شرکت کرده و به تعامل بپردازند. هر چه میزان پست‌ها و متن‌هایی که با یک هشتگ نوشته می‌شوند بیشتر باشد، آن هشتگ در شبکه‌های اجتماعی فراگیرتر و بااهمیت‌تر می‌شود. 
شما همچنین با اعلام هشتگ مخصوص به کسب‌وکار و هدف خود در رسانه‌های تبلیغاتی آفلاین مثل بیلبورد می‌توانید از مخاطبین دعوت کنید تا به کمپین یا بحث آنلاین شما بپیوندند و بدین صورت از بررسی افرادی که در این کمپین‌ها شرکت می‌کنند میزان تاثیرگذاری تبلیغات آفلاین خود را بسنجید. 


USSD کد:
یو اس اس دی کد (USSD کد) یک پروتکل ارتباطی فناوری مبتنی بر منو است که در هر دستگاه تلفن همراه فعال در شبکه سیار قابل دسترسی است. به عبارت ساده‌تر USSD کدها، همان کدهای دستوری هستند که اغلب با گرفتن دستور #عدد* با سرویس دهنده ارتباط برقرار کرده و با یک اتصال دو طرفه ارسال و دریافت داده‌ها از طریق انتخاب گزینه‌های مختلف در منو به صورت لحظه‌ای انجام می‌گیرد. USSD کدها یک روش ساده و سریع برای ارائه خدمات هستند که به اینترنت و یا تلفن‌های همراه پیشرفته نیاز ندارند و از این جهت برای ارائه خدمات مختلفی کاربرد دارند.
یکی از موارد استفاده USSD کدها در بخش بازاریابی و فروش است. شما برای بخشی از فرآیند معرفی و فروش محصولات و خدمات خود و یا افزایش تعامل با مشتریانتان می‌توانید از این راه ارتباطی استفاده کنید. 
این روش همچنین می‌تواند به شما در اندازه‌گیری اثرگذاری تبلیغات آفلاین کمک کند به این صورت که با معرفی USSD کد مخصوص خود در تبلیغات آفلاین، مخاطب تبلیغات خود را به برقراری تعامل دعوت می‌کنید و از این طریق میزان تاثیر تبلیغات کسب‌وکارتان را بررسی می‌نمایید. 

SMS کد:
کد کوتاه اس ام اس یک شماره ‌تلفن 5 تا 6 رقمی است که توسط برندها استفاده می‌شود تا بخشی از فعالیت‌های بازاریابی خود را از طریق ارسال پیام‌های نوشتاری اداره کنند. بدین صورت که مصرف‌کنندگان و مشتریان می‌توانند  با فرستادن یک کلیدواژه، عدد یا عبارت مشخص به کد کوتاه مربوطه، با یک کسب‌وکار ارتباط برقرار کنند و یا در کمپین‌های بازاریابی آن شرکت کنند. پیام‌های ارسالی از طرف شرکت نیز عموما حاوی کوپن‌ها، پیشنهادات ویژه، کانال‌های ارتباطی شرکت و تبلیغات هستند.
در تبلیغات آفلاین مثل آگهی‌های تلویزیونی یا بیلبوردهای شهری، شما با معرفی SMS کد خود، از مخاطبین و مشتریانتان دعوت می‌کنید تا در ازای ارسال یک پیام، خدمات و پیشنهادات خود را به آن‌ها ارائه دهید. با این روش با بررسی میزان مخاطبینی که از این طریق با کسب‌وکار شما ارتباط برقرار می‌کنند می‌توانید به میزان تاثیر تبیلغات خود پی ببرید. 
در این مقاله سعی کردیم به معرفی برخی از روش‌هایی بپردازیم که از طریق ارتباط منحصر به فرد رسانه‌های تبلیغاتی آفلاین یا فضای باز و رسانه‌های اجتماعی بعد جدیدی را به نحوه تعامل برندها با مشتریان می‌افزایند و به کسب‌وکارها کمک می‌کنند تا اطلاعاتی از میزان تاثیر تبلیغات خود بر مخاطبین به دست بیاورند.

نظر خود را بنویسید

  • هنوز نظری برای این پست ارسال نشده است. اولین نظر را شما ارسال کنید!

نظر خود را بنویسید