آگاهی از برند

هدف نهایی هر کسب‌­و­کاری به دست آوردن مشتریان وفادار است. ایجاد آگاهی از برند می‌­تواند دقیقاً این کار را با تأثیرگذاری بر عادات خرید مشتری انجام دهد، به گونه‌­ای که آن­‌ها نیازی به فکر کردن قبل از انتخاب محصول یا خدمات شما نداشته باشند.

اما دقیقاً آگاهی از برند چیست و چگونه می‌­توانید آن را برای رسیدن به اهداف شرکت خود ایجاد کنید؟ در این مقاله قصد داریم به توضیح بیشتر این مفهوم بپردازیم:

آگاهی از برند چیست؟

آگاهی از برند اساساً یک اصطلاح بازاریابی است که برای توصیف مفهومی استفاده می­‌شود که در آن مصرف­‌کنندگان یک برند خاص و محصولات یا خدمات آن را از طریق تصاویر، لوگوها یا موارد مرتبط تشخیص می­‌دهند. به عنوان مثال، وقتی برند اپل را تصور می‌­کنید، چه چیزی به ذهن شما می‌­رسد؟ احتمالاً لوگوی آن (سیب گاز گرفته)، رنگ‌های مرتبط برند (نقره‌ای، سیاه و سفید) یا محصولاتی که می‌فروشد (مانند مک‌بوک‌ها، آیفون‌ها و ایرپادها) را تصویر می‌کنید. حتی ممکن است به چیزهای دیگری مانند تجربه در فروشگاهی که به عنوان مشتری از آن محصولات اپل را خرید کرده­‌اید، فکر کنید. این تداعی‌­ها که بلافاصله به ذهن می‌­رسد، به عنوان آگاهی از برند شناخته می­‌شوند.

اهمیت آگاهی از برند چیست؟

به‌عنوان مصرف‌کننده، ما اغلب هر بار که خریدی انجام می‌دهیم، به سراغ برندهای مشابهی می‌رویم. مثلا ممکن است هنگام خرید یک خمیردندان، برند مورد نظرمان را بدون نگاه کردن به سایر برندها انتخاب کنیم. از آنجایی که 95 درصد از تصمیمات خرید ما ناخودآگاه است، پرورش آگاهی از برند برای برجسته شدن یک برند حیاتی است، زیرا خریداران شواهدی می­‌خواهند که نشان دهد یک برند، محصول یا خدمات قابل اعتماد است و دقیقاً آنچه را که به دنبال آن هستند، ارائه می­‌دهد.

دستیابی به وفاداری مشتری از داشتن آگاهی از برند نشات می­‌گیرد، بنابراین انتخاب برند شما از طرف مشتری، راه نهایی موفقیت است. اما چگونه می­‌توانید آگاهی از برند خود را ایجاد کنید؟

هرم آگاهی از برند

قبل از شروع ایجاد آگاهی از برند خود، باید سطوح مختلف آگاهی را که بر خریدار تأثیر می­‌گذارد، درک کنید.

چهار سطح از آگاهی برند وجود دارد که با استفاده از هرم آگاهی از برند قابل تجسم است. بر اساس هرم وفاداری به برند دیوید آکر، سطوح آگاهی از برند عبارتند از عدم آگاهی، شناخت برند، یادآوری برند و بالاترین جایگاه در ذهن مشتری.

بیایید هر سطح از آگاهی از برند را تجزیه کنیم تا اهمیت آن­ها را بهتر درک کنیم:

سطح اول: عدم آگاهی

هنگام راه‌اندازی یک کسب‌وکار، احتمالاً باید آگاهی در ذهن مشتری را از ابتدا ایجاد کنید. در این مرحله، شما در انتهای هرم خواهید بود، بدون آگاهی مشتری از کسب و کارتان. البته خوشبختانه، فضای زیادی برای رشد در این سطح وجود دارد.

سطح دو: شناخت برند

شناخت برند به مخاطبان هدف شما این امکان را می‌­دهد که فوراً کسب‌­و­کار شما را از طریق نشانه­‌های بصری مانند لوگو، شعار، طرح، رنگ، بسته­‌بندی یا کمپین‌­های بازاریابی شناسایی کنند.

راه­‌های متعددی برای شناسایی دامنه شناخت برند تجاری شما وجود دارد. انجام نظرسنجی یکی از راه‌های ارزیابی این مسئله است که آیا نام تجاری شما توسط عموم به رسمیت شناخته شده است یا خیر.

سطح سوم: یادآوری برند

اگر زمانی که مشتری به محصولات یا خدماتی که شما ارائه می‌دهید نیاز دارد، برند شما به ذهنش خطور ­کند، در واقع یادآوری برند اتفاق می­افتد. همچنین ممکن است این یادآوری در نتیجه یک گفتگو یا معاشرت رخ دهد.

به عنوان مثال، اگر کسی یک همبرگر از یک فست فود را دوست داشته باشد، ممکن است برگر کینگ و مک دونالد به ذهن او خطور کند. در اینجا، برگر کینگ و مک دونالد وارد سطح یادآوری برند شده‌­اند.

برای تعیین کمیت یادآوری برند خود، می‌­توانید تست­‌ها و پرسشنامه­‌های یادآوری برند را در این سطح انجام دهید.

سطح چهار: بالاترین جایگاه در ذهن

بالاترین جایگاه در ذهن به اولین برندی اطلاق می‌­شود که با یک محصول، خدمات یا برند مشابه به ذهن خریدار خطور می­‌کند. در مثال قبلی برگر کینک در لیست اولین بود، به این معنی که در بالاترین سطح آگاهی مخاطب قرار دارد. هر برندی به دنبال دستیابی به این نوع آگاهی است.

آگاهی بالای ذهن شامل خدمات و محصولاتی می­شود که شخصی اغلب از آن­ها استفاده می­کند. بنابراین، شما باید به دنبال ایجاد آگاهی از برند باشید که به سطح بالای ذهنی برسد، زیرا یک جزء حیاتی برای وفاداری مشتری است.

چگونه آگاهی از برند را افزایش دهم؟

اکنون که درک خوبی از آگاهی از برند و سطوح درون آن دارید، می‌­توانید برنامه‌ه­ای برای افزایش آگاهی برند خود اجرا کنید.

ایجاد آگاهی از برند یک فرآیند یک مرحله‌ای نیست، تلاش‌های متعددی وجود دارد که باید به طور همزمان انجام شود تا شناخت شرکت شما افزایش یابد.

1. جایگاه خود را شناسایی کنید

نقطه فروش منحصر به فرد شرکت شما (USP) چیست؟ هدف آن چیست؟ چه چیزی را به مشتریان بالقوه و موجود پیشنهاد می‌­کنید که با سایر برندهای صنعت شما متفاوت است؟

شناسایی جایگاه شما برای آگاهی از برند ضروری است. اگر می‌خواهید برند شما نسبت به دیگران انتخاب شود و به سطح چهار هرم آگاهی برسید، باید دلیل وجود خود را به عنوان یک شرکت بررسی کنید و مشخص کنید که چگونه می‌توانید به مشتریان خود در آنچه ارائه می‌دهید کمک کنید.

2. یک هویت برند قوی ایجاد کنید

هنگامی که جایگاه خود را شناسایی کردید، باید با هویت برند قوی به راحتی قابل تشخیص باشید. چندین عنصر وجود دارد که به ایجاد هویت برند کمک می کند:

  • رنگ های برند را انتخاب کنید و به طور مداوم در تمام مسیرهای بازاریابی از آن‌­ها استفاده کنید
  • یک لوگوی متمایز طراحی کنید و از آن در تمام رسانه‌­ها استفاده کنید (تصاویر رسانه­‌های اجتماعی، اینفوگرافیک‌­ها، وبلاگ­‌ها و غیره)
  • شخصیت و صدای برند خود را تعریف کرده و حفظ کنید (مثلاً آیا به طور رسمی با مشتریان خود صحبت می­کنید یا غیر رسمی؟).
  • یک رابط کاربری ساده، آسان و سریع برای وب سایت خود ایجاد کنید تا به اعتماد بازدیدکنندگان کمک کند.

ایجاد هویت برند به سازگاری با عناصر انتخابی شما متکی است. اگر متناقض باشید یا اغلب تصویر، سبک یا زبان خود را تغییر دهید، مشتریان شما را نمی ­شناسند یا شما را به خاطر نمی­ سپارند.

3. با گفتن داستان کسب و کار خود آگاهی دهید

آگاهی از برند مبتنی بر اعتماد است. به اشتراک گذاشتن داستان کسب‌وکارتان یا نحوه رشد آن با مخاطبان هدفتان، گامی حیاتی برای جلب اعتماد آن‌ها به شما و محصولات یا خدماتتان است، زیرا راهی فراهم می‌کند تا با آن ارتباط برقرار کنند. نکته کلیدی در اینجا اصالت است.

هنگام گفتن داستان خود، باید:

  • آن را شخصی کنید. مصرف کنندگان دوست دارند با مردم ارتباط برقرار کنند، نه یک شرکت بی­چهره.
  • داستان را ساده و قابل ربط تعریف کنید.
  • مسیر رشد کسب­وکارتان را به اشتراک بگذارید.
  • نکات برجسته کسب­ و­کار و زندگی اداری خود را در رسانه ­های اجتماعی منتشر کنید.

به یاد داشته باشید، شما سعی می­ کنید با به اشتراک گذاشتن داستان کسب ­وکار خود اعتماد مشتری را جلب کنید، بنابراین داستان خود را صادقانه و واقعی بیان ­کنید.

4. از تکنیک ­های بازاریابی موثر استفاده کنید.

تکنیک­ های دیجیتال مارکتینگ برای ایجاد آگاهی از برند ضروری هستند. در کنار داستان­ سرایی کسب ­و­کار، می­ توانید از این روش ­های بازاریابی موثر استفاده کنید:

  • از استراتژی ­های سئو برای افزایش رتبه گوگل خود استفاده کنید.
  • محتوای خود را بهینه کنید و مطالب مربوط به صنعتتان را برای افزایش آگاهی از برند منتشر کنید.
  • به طور منظم محتوای منحصر به فرد را در رسانه­ های اجتماعی برای تبلیغ کسب ­و­کار خود پست کنید.
  • تیزر خدمات یا محصولات خود را منتشر کنید.
  • دستاوردهایی را که کارمندان و برند شما به دست آورده ­اند برجسته کنید.
  • با پیوستن به گفتگوهای خاص صنعتتان در توییتر، لینکدین و فیس­بوک به یک رهبر فکری تبدیل شوید.
  • روابط عمومی دیجیتال را در استراتژی بازاریابی خود قرار دهید.
  • اهمیت اطلاع رسانی برای افزایش آگاهی عمومی را فراموش نکنید.

 

نکته مهم: ایجاد محتوای با کیفیت بالا و منحصر به فرد با ترکیبی جادویی از کلمات و تصاویر مرتبط معنادار، اطلاعات را 65 درصد بیشتر به یاد ماندنی می­ کند.

نتیجه:

ایجاد آگاهی از برند شما را در خط مقدم ذهن مشتریان قرار می دهد، بنابراین باید به دانش چگونگی افزایش آگاهی از برند و شروع پیشرفت در هرم آگاهی مجهز شوید.

فراموش نکنید صبر در اینجا کلیدی است زیرا یک شبه تغییراتی را مشاهده نخواهید، اما با اجرای توصیه­ های ما در این مقاله می ­توانید به سطح بالای آگاهی از کسب ­وکار برسید. 

 

نظر خود را بنویسید

  • هنوز نظری برای این پست ارسال نشده است. اولین نظر را شما ارسال کنید!

نظر خود را بنویسید